Algemeen

Slapeloze nachten

Iedereen heeft ze wel eens: slapeloze nachten. Maar wat als je dit meer dan twee keer per week hebt en daardoor overdag niet meer goed functioneert? Dan heeft u last van slapeloosheid. Slapeloosheid is niet alleen slecht inslapen of lang wakker liggen. Het is ook te vaak of te vroeg wakker worden. Maar hoe komt dit eigenlijk?

Oorzaken

Bekende oorzaken zijn je zorgen maken, lichamelijke klachten en psychische klachten.

Zelfs piekeren, wat onbewust gaat, kan het de slaap beïnvloeden. Het piekeren kan komen door school, werk of situaties thuis. Het zorgt voor minder tot geen ontspanning, ook niet als het bedtijd is.

Lichamelijke klachten zijn simpelweg alles dat fysiek gevoeld wordt. Pijn, jeuk of benauwdheid, het kan allemaal een reden zijn dat u niet goed kunt (door) slapen.

Psychische klachten uiten zich vaak in angst en/of depressie. Dit is erg tegenstrijdig, want depressie heeft vaak vermoeidheid als neveneffect.

Er zijn ook verschillende gewoontes waardoor het slapen niet wilt lukken. Een verstoring van het dag-en-nachtritme bijvoorbeeld. Dit kan komen door jetlag, maar ook door slapen overdag, te vroeg naar bed gaan en te laat opstaan. Voor het slapengaan een zware maaltijd nemen en koffie of alcohol drinken werkt ook niet mee. Het licht van een smartphone of beeldscherm houdt u ook wakker. Als laatst is te veel inspanning voor het slapengaan niet goed. Dit houdt u actief en ‘things that stay in motion tend to stay in motion, while things that are at rest tend to stay at rest’. Het is hoe de wetenschap werkt.

Wat kan je ertegen doen?

Een goed slaapschema is natuurlijk het belangrijkst. Dit kan behaald worden door minder van de bovenstaande gewoontes uit te voeren voor het slapengaan. Daarnaast is het handig om elke dag op hetzelfde tijdstip wakker te worden en naar bed te gaan. Zo zult u ook moe worden op hetzelfde tijdstip elke dag.

Om inzicht te krijgen over het slaapprobleem, kunt u een slaapdagboek bijhouden. Probeer dit eens één week en kijk daarna wat de overeenkomsten zijn tussen de dagen. In het dagboek kunt u schrijven welke tijden u wakker bent geworden, welke lichamelijke klachten er zijn, of er dutjes zijn gedaan overdag en wanneer er cafeïne wordt gedronken. De problemen zullen duidelijker aan zicht komen en zouden dus vermeden kunnen worden.

Een kamer make-over zou ook kunnen helpen. Het hebben van veel spullen in de slaapkamer kan stress veroorzaken, wat onbewust gelinkt wordt aan slapen. Dit kan mee helpen met het verstoren van slaap. Het verlichten en verdonkeren in de kamer kan ook goed helpen. Probeer eens led downlights (die er ook goed uitzien) en verduisteringsgordijnen. De lichten zullen helpen met het wakker houden overdag en de gordijnen zullen de kamer volledig donker maken ’s nachts en hopelijk zal de slapeloosheid verdwijnen.

Geef een reactie