
Tips voor de inrichting van je kantoor aan huis
Ben je zelfstandig ondernemer en werk je vooral thuis? Als je de ruimte hebt in huis, is het advies om een aparte kamer in te richten als kantoor aan huis. Dat heeft namelijk veel voordelen. Je privézaken en je onderneming lopen niet door elkaar, je kan je afsluiten om met volle focus aan het werk te gaan en in een opgeruimd kantoor kun je je klanten ontvangen. De inrichting van een thuiskantoor vraagt om andere benodigdheden dan je standaard inrichting. In dit artikel staat een korte checklist van de onmisbare benodigdheden voor jouw kantoor aan huis.
Tip 1: De werkplek
Met de werkplek bedoelen we niet het kantoor an sich, maar de computer die je gebruikt. Investeer daarom altijd in goede hardware, vooral in een computer waarop jij optimaal je werk kan doen. Kies dus voor een laptop met de juiste processor of opslagkaart als jij zeker weet dat je die nodig hebt. Daarnaast kun je losse onderdelen halen bij een computer onderdelen groothandel. Denk hierbij aan een beeldscherm, toetsenbord, muis en printer. In het begin kost het wat meer, maar het scheelt een hoop tijd, kosten en ergernis op de lange termijn.
Tip 2: Boekenkast
Een boekenkast mag best een blikvanger zijn in jouw kantoor aan huis. De mooiste boekenkasten beslaan een hele wand. Hartstikke fijn, want hier kan je lekker veel in kwijt. Denk hierbij aan ordners voor je administratie of relevante literatuur voor het beroep dat jij uitoefent. Heb je lege planken? Versier die dan met leuke foto’s, planten of de diploma’s van je beroepsopleiding. Een boekenkast is daardoor ook heel erg multifunctioneel.
Tip 3: De juiste verlichting
Als eigen baas bepaal jij ook je eigen werktijden. Werk je liever overdag of juist in de avond? Elk moment van de dag wil je geconcentreerd aan het werk zijn. Vooral ‘s avonds wil je dat je kantoor net zo goed verlicht is als overdag. Kies daarom voor led verlichting die de hele ruimte beslaat en die je in verschillende sterktes kan dimmen.
Tip 4: Een goede internetaansluiting
Tegenwoordig gaat alles digitaal, zoals e-mailen met klanten en leveranciers, informatie opzoeken op internet en werken in de cloud. Eigenlijk kun je nu niet meer zonder internet. Ben er daarom zeker van dat je een provider uitkiest die je een stabiele WiFi-verbinding garandeert. Vraag anders de monteur of hij een extra kabel kan trekken naar je kantoor. Zo weet je zeker dat je altijd aan het werk kan blijven met een stabiele verbinding.
Welke benodigdheden missen wij nog voor het thuiskantoor? Laat het ons hieronder weten in een reactie.

